Vecka 39

 
 
Tjo! 
Idag har jag inte så mycket att skiva av mig egentligen. Jag har ju publicerat så mycket klagande inlägg denna vecka, så klaget har liksom nästan tagit slut. Men en del om veckan kan jag alltid skriva ihop. 
 
Vecka 39 har varit en berg- och dalbana upp och ned med ork och tålamod. Jag har pendlat mellan att känna mig urless på att vara gravid och faktiskt tycka att det är lite mysigt. Snart kommer jag ju inte ha magen kvar. Jag måste ju passa på att soltsera med magen medans jag kan. 
 
I veckan har jag träffat Ellinor, blev bjuden på pannkakslunch och fick prata ur mig en massa. Har levt på den energin hela veckan. Så lycklig! 
 
Jag har träffat Sofie och fick luncha en sväng och prata om livet. Laddat batterierna inför kommande vecka. Känner mig positiv. 
 
Jag har gått promenader i solskenet. 
 
 
Jag har hunnit med tre gympass i veckan, vilket känns otroligt bra!
 
Uppvärmning är som vanligt 10min stakning i stakmaskinen inför samtliga pass, då det är den enda uppvärmningsmaskin som funkar för mig och magen i dagsläget. 
 
Pass 1 
Gummiband  (grönt, tungt motstånd) och lätta vikter. Cirkel med övningar, 10 reps/övning. 3 varv. 
  • Sidogång i squatposition (gummiband)
  • Raka bendrag (kick bakåt) (gummiband)
  • Liggande höftlyft (gummiband)
  • Raka benlyft i sidoliggande (gummiband)
  • Axelpress 12kg
  • Dips
Pass 2
10 reps/övning, 4 varv
  • Squats 16kg
  • Windmile 8kg
  • Ensida celans med KB 10 kg 
  • Luggage deadlft 24kg
  • Raka marklyft 24kg 
  • LDR 16kg
  • Axelpress 14kg 
Pass 3
10 reps/sida/övning, 4 varv
  • Luggage deadlift 20kg
  • Wait fold 14kg
  • LDR 16kg
  • Enarmsrodd 12kg
  • Clean 16kg
  • Offside squat 10kg
  • Thrusters 16kg
 
Jag har ringt och pratat med mamma. Fått gråta en stund över att jag är så trött på at vara gravid. Blivit uppmuntrad och fått bekräftat att det är okej att känna sig trött på det nu. 
Känns skönt att veta att min mor gick över tiden 3 dagar då hon väntade min storasyster och trodde då att hon alltid skulle få vara gravid. Det är alltså inte bara jag som får dessa tankar. 
 
Idag är det 7 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum. Jag börjar dock förlika mig med att  jag antagligen kommer att gå över tiden. Det är okej. Jag har kontroll hos barnmorskan på torsdag, så får se vad hon säger då om hur bebbe ligger och lite sådant. 
 
I veckan har jag haft ett väldigt tryck ned mot bäcknet och behövt gått på toaletten lite oftare. Bebbe har varit ganska aktivt. Dock har jag inte kännt så mycket förvärkar (förutom en natt, läs det inlägget här), det var mer föregående vecka. Jag mår fortfarande illa till och från. Energin pendlar upp och ned. Ilningarna ned över ligamenten i bäckenet har även de tilltagit. 
 
Längtan efter den lilla krabaten är brutal. Jag tror jag aldrig har längtat så mycket efter något. 
Att vara gravid är inte bara fysisk påfrestande nu, då kroppen är tung osv, utan det börjar även bli jobbigt mentalt. Man går i väntas tider. Det kan bli bebis idag, det kan bli bebis om 21 dagar. Det vet ingen. Jag är liksom i ett halvt pausat läge. Jag försöker boka in saker, träffa vänner osv. Men jag vill ändå inte boka in saker för långt fram - för tänk om bebbe tänker komma inom de närmsta dagarna? 
Till veckan ska vi i alla fall fira Micke som blir 32 år på tisdag. Vi ska även träffa E och P-E käka vardagsmiddag och spela lite spel. 
Jag ska försöka att ta mig till gymmet någon/några dagar (hoppas att orken tillåter) och så ska jag passa på att njuta av solen! Värderprognosen säger ju att den ska skina i några dagar nu. 
 
Jag börjar få lite fräknar på näsan, då jag suttit ute och försökt att fånga så många soltimmar som möjligt denna vecka. Suttit mot laduväggen och läst, fikat och pratat strunt då jag har haft sällskap. 
 
 
 
 
 
 
Det känns som att magen har sjunkit mer. Brösten känns som att de svullnat ytterligare. Jag har verkligen gigantiska bröst hehe (om jag jämför med vad jag startade med).  Huden på magen är så otroligt spänd nu, ja tror inte att det kan växa mer. Nu börjar ju till och med venerna bli synliga och pressas utåt. Det känns att det är supertrångt åt bebbe där inne. Ser mer ofta en fot som petar ut hela sidan av magen. 
Well, här kommer veckans bump-update
 
 
 
 
Puss på er! 
Nu taggar jag och magen vecka 40. Kanske är detta sista bump-updaten? (troligen inte, men möjligheten finns ju där, och hoppet är det sista som överger människan är väl det man säger?) 
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0