Gravid vecka 28 (27+0-27+6)

Hej på er! Nu äntligen börjar min förkylning att släppa! Som jag har längtat att kunna andas utan hjälp av nässpray. Känns som att jag har hittat ut ur en mörk tunnel och att orken äntligen är påväg tillbaka utan hjälp av värktabeltter.
Veckan har över lag varit bra. Lite "tung" helg, då jag varit mycket själv med Ellie för att Micke har behövt rörmocka. Så denna helg har inte varit mycket återhämtning för mig, snarare fullt ös med Ellie.
Tacka vet jag för att farmor och farfar bor nästgårds. Och jag har den underbaraste av svärmödrar man kan tänka sig, hon hade varit på symässa i stockholm i lördags och köpt med sig tyg till mig! 1,5 meter av ett underbart grönsakstyg från Fossan design, samt ett tyg med fjärilar på till Ellie. Bortskämd eller bortskämd? Nu ska jag bara skaffa mig tiden att sy lite.
 
Symnasinen har fått stått stilla ett tag, har kört på med veden och nu löven ute varje kväll. Tiden som jag sedan suttit stilla har jag börjat sticka raggsockor på och tillverka cupcakes i filttyg dekorerade med plajetter och pärlor. Jag lovar att visa dem när de är färdiga.
 
Ska ta mig i kragen och sy klart lite julklappar kommande veckor.Väntar på att inspirationen ska komma flytande igen, känns lite extra svårt när jag dess utom ska sy till någon annan än mig sjäkv och Ellie. 
 
Gravidstatus då? Jo, jag känner mig fullständigt färdig med att vara hyresvärdinna till det lilla montret i magen. Magen växer på, verkligen inte otympligt än, men jag saknar att ha fullt fungerande magmuskler som inte toppas vid aktivering av vissa övningar (vilket gör att jag får välja bort de övningarna). Längtar även något enormt efter att kunna springa igen. Jag som verkligen inte varit någon löpare som älskat att löpa innan, men nu längtar jag verkligen efter att få snöra på mig löparskorna och ta ett 7km varv. Känner att jag kommer få jobba en del för att få konditionen dit den va innan jag blev gravid igen. 
Kroppen mår annars ganska bra nu när förkylningen änligen har släppt sitt grepp. Jag känner att jag inte har aktiverat kroppen mer äv vardagsaktivteter och promenader under 3 veckor, så jag längtar verkligen efter lite egentid med lurar och musik på gymmet. Ska bli så skönt att få höja flåset, köra lite intervaller i stakmaksinen och lyfta lite skrot! 
 
Har dess utom varit fruktansvärt sugen på burkannanas i bitar på senaste. Helt sjukt hur jag kan längta efter den söta lite plåtburkiga smaken, men well, är jag sugen så är jag. Än så länge är det i kontrollerade former och jag har bara ätit någon burk då och då. Inte på den nivån att jag åker och köper det för att jag är såååå sugen på det. Men om det finns hemma så kan jag utan svårighet sätta i mig en hel bruk med annanasbitar på en kväll. Inte så högklassig craving kanske, men well något jag är sugen på i alla fall. 
Med aptiten är det annas ganska kasst, är inte särskillt sugen på mat. Middag lagar jag enbart för att Ellie behöver det, och att jag gärna vill ha mat i lunchlåda till jobbet. 
 
Ut över det så har det inte hänt mycket denna vecka heller. Det är vardag helt enkelt. Pusslande med tid och ork, aktivering och stimulering. Gården ska hinnas med, vardagsstäd och och plock, tvätt. Dagarna räcker liksom inte riktigt till, men på något sätt fungerar det ändå. 
 
Nu är jag änligen i vecka 29! Sista delen av graviditeten. Ansökan om graviditetspenning är snart inskickad, och jag kan officiellt börja räkna ner dagarna tills jag får gå hem och klappa på min kalaskula till mage. Jobbet börjar kännas lite tungt ibland, främst vid tunga förflyttningar. Har plan på att jobba fram till 16 december,, dvs ca 4 veckor innan beräknad bf. Hoppas att jag håller både kroppsligt och med orken. Tackar gudarna för att jag jobbar 75% och inte 100% för då hande vardagspusslet aldrig gått ihop. 
 
Ny vecka nya tag. Hej vecka 29! Micke är borta på konferens tis-ons så jag och Ellie får köra vardag bara vi tjejer. Ellie är för övrigt inne i en otroligt mammig fas! Men även en kul utveckligsfas med mycket prat. I veckan sa hon nya tvåordsmeningar - Sitta här, sitta där, gå hem, gå farmor. Hon har verkligen förstått det här med att prata nu. 
Siktar på träning på gymmet mån, ons och fredag om det klaffar. Ska även till MVC på koll på den 30:e. 
 
Ha en bra vecka hörrni så hörs vi! 
Puss!
 




 
 
 
 



Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0