Gravid vecka 37

Mentalt är jag klar nu.

Tack bebis för denna graviditet, men nu får du mer än gärna titta ut. Jag är less på att inte kunna andas ordentligt och inte kunna sitta normalt på grund av att du ligger och trycker uppåt. Jag är även helt färdig med alla sammandragningar, ilningar i bäcken och underliv samt den underbara halsbränna som kommer främst på kvällen då jag lägger mig ned. Sen till det här med att jag inte riktigt kan sova för att jag måste bulla upp med ormkudde mellan knäna, och för att kompensera det med knäna, så måste jag hamna i bra läge med huvudet. Sen så tar det ju 100 år att byta position på natten. Usch. Jag är så trött på att inte kunna hoppa, springa, gå fort utan att få sammandragningar. Jag är frustrerad och arg över stt jag knappt kan gå på gymmet längre för att jag har smärta i bäckenet och får sammandragningar. Om jag då mot för moda faktiskt mår bra och går på gymmet så får jag "sota för det" minst två dagar efter och må väldigt dåligt. 
Jag är så trött på att inte kunna leka fullt ut med Ellie för att kroppen inte kan och orkar. 

Jag är klar nu, så är det bara. 

Nu har det varit väldigt mentalt jobbigt med denna graviditet sista veckorna. Jag slutade jobba fredag den 13. Hade en "bra" vecka hemma då Ellie fortfarande gick på förskolan. Sen har både Micke och Ellie haft jullov och min kropp har bara sagt ifrån mer och mer. Det är dock supermysigt att vara hemma alla 3 och njuta sista "ensamtiden" med Ellie innan det kommer en till som ska ha uppmärksamheten. 
Det som är så mentalt jobbigt är som beskrivet ovan att jag inte kan göra saker som jag är van vid utan att jag antingen mår superdålig eller får så mycket sammandragningar att jag måsta sluta på en gång. Jag saknar att få ta i tills det känns som om att jag ska kräkas och svetten rinner ner i mina ögon. Jag saknar att flåsa av fysisk ansträngning, inte gravidflåsa för att mina lungor är ihoptryckta till ingenting av bebis. 
Jag vill såååååå ha tillbaka min kropp och bebis i säkert förvar på utsidan. Längtar ihjäl mig efter den där lilla krabaten som mosar mina organ och bänder i mina revbensbågar. 

Kroppsmässigt kan jag leva med förändringarna. Tar det bättre nu jämfört när jag var gravid med Ellie. Nu har jag "bara" gått upp 8kg och har först nu börjat svullna lite om ben, fötter och fingrar. Brösten är emorma och läcker redan råmjölk, har gått från strl xs/s på sportbh till strl l, vilket säger en del om hur mycket mina bröst har expanderat. De hänger en del och ligger nu tryggt och vilar på min kalaskula när jag sitter upp. Magen vägrar att sjunka ner känns det som, så jag bär mitt magklot högt och har ingen plats alls för magsäck eller lungor. Min aptit är otroligt dålig, är inte heller sugen på någonting. En del julmust har gått i på slutet, men absolut inget som jag inte kan leva utan. 

Vad har för övrigt hänt sedan sist? Jul har firats, Ellie har öppnat paket, så pass mycket att hon tröttnat. Av mig och Micke fick hon ett leksakskök vilket blev en stor succé! Ellie har "lagat mat" varje dag sedan julafton, ca 2timmar om dagen minst sysselsätter köket henne. Superbra tycker jag, då detta innebär att jag bara behöver sitta med och vispa lite för att sedan provsmaka det Ellie lagar. Mycket mer gravidvänlig lek än hennes "dansahoppajagakittlasjungapippilångstrump" - lek. 
Vi har varit på dop där min systerson Lars döptes. Så fint dop. Mycket folk, vilket Ellie har lite svårt för, men jon va superduktig hela dopcermonin i kyrkan och på mottagningen efter
Snön har kommit och gått och kommit åter. Ellie gillar inte snön så mycket, men vi jobbar på det. 

Ellie har nu även lärt sig att säga treordsmeningar som tex "mjuk macka (tecknar även då mjuk med tecken som stöd) med smör och ost" eller "Ellie måla krita pappret" "Ellies vatten glaset" 
Orden bara strömmar ut från henne. Känns som om att det är nya ord varje dag. Min lilla stora tjej är så förnuftig. Älskar henne så att jag går sönder typ. 

Förlåt åter igen för stillastående bloggande här inne. Det kommer nog bara inlägg när andan faller på nu mer. Ska försöka ka få till några fina gravidbilder på denna kula om vädret tillåter under veckan och kommer då givetvis publicera resultatet här. 

Puss på er mina fina vänner.




































Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0