Gravid vecka 20 (19+6)

Halvvägs! 50% bakad bebis. 

Veckan har varit bra. Kroppen har hängt med ganska bra och orken är helt okej. Jag och Ellie var själva hemma onsdag em och torsdag morgon. Så det blev nästan en hel dag bara mamma-Ellie tid, det va mysigt. Micke var ute i skogen med sina elever för en "kick-off" inför nya terminen.

I torsdags körde jag ett HIT-pass på friskis, vilket både kändes och gick toppenbra! Passet va enligt följande:

Uppvärmning med jogg och diverse övningar.

Pass: 4 x 4 min, 4 olika stationer, 1 min vila mellan stationerna.

Station 1: 7 boxhopp, 7, 20 m "farmers walk" fast hållandes i tung boll i famnen (25kg), 8 armhävningar.

Station 2: 4 ruscher a 20m st, 4+4 ensides clean med KB, 8 sidoplanka med kick

Station 3: 4 Toes to bar i ringar (denna bytte jag ut mot 10 goodmornings med stång), 8 höga grodhopp på tjockmatta, 10 roddrad i TRX.

Station 4: 8 marklyft med stång (50kg), 10 squats med KB, 7 "snurrplanka"

Final 4 min: 1 min burpees, 3 min "going up, going down" magövning efter musik (här körde jag en mermagvänlig gravidvariant, men ack så jobbig)

 Något att prova om man vill flåsa ordentligt, lite sådär "känna att man lever" - pass. 

Så idag lördag har jag storstädat, Ellie har haft tandsprickningsfeber och haft en ganska jobbig dag. Huset blev fint, så imorgon har jag bara moppning, tvätt och veckohandling kvar att göra på veckans "tråklista". Håller tummarna för att Ellies feber ska ge med sig till morgondagen och att hon orkar lite mera.

För övrigt i gravidstatus så verkar min vikt stadigt vara kvar på 72kg, har inte upptäckt några nya bristningar än även om brösten känns som om att de ska sprängas till och från. Det snurrar runt i magen och jag väntar med spänning på sparkar som man kan känna utifrån också. Det blir liksom lite mer verkligt då när man kan känna och se att det är någon inne i magen även utifrån, om du förstår vad jag menar.

I veckan har jag även hunnit arga upp mig över lite "nya" studier som försöker tuta i föräldrar att typ alla grejer till barn är superfarliga. Tex ska barn inte sitta i babysitter, vagn med ergonomisk sittdel, bärsele etc. Container baby syndrom kallar dom det. Givetvis finns det en del forskning bakom men de generaliserar sååå mycket och drar alla över en kam. Så nog om det nu, måste nog skriva ett eget inlägg om detta CBS, för att det irriterar mig så mycket. Fortsättning kommer med andra ord, när tid och ork finns.

Försöker för övrigt lära Ellie att det är en bebis i mammas mage, det går sådär. Idag sa jag att "Ellie, vet du, det är en bebis som växer i mammas mage, du ska bli storasyster snart" varpå hon svarar "bajs". Jag frågar då om hon tror att det är bajs inne i mammas mage och hon svarar "bajs" och klappar på min mage. Så ja, enligt Ellie har jag en stor bajskorv och inte en bebis i magen. Får ta och jobba vidare på det där med bebis i magen helt enkelt.

Tack och bock för denna vecka. Nu är det bara 140 dagar kvar tills vi förhoppningsvis får träffa den lilla krabaten inne i magen.

 
 
§
 







Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0