Vecka 38

 
95% av graviditeten avklarad! Hur galet och hur sjukt är det? 14 dagar kvar till BF. Jag kommer på mig själv med att säga till Micke "Det kan vi göra nästa vecka". Men det är ju inte helt säkert på att vi kan det, bebbe kan ju faktiskt ha bestämt sig för att titta ut då. 25 mars är ju ett magiskt datum, men visst är jag inställd på att gå över tiden. Men ändå. 
 
 
Kroppen förbereder sig för förlossningen. Har mått fruktansvärt illa till och från denna vecka. Har haft väldigt svårt att äta och aptiten har inte varit på topp. Förvärkarna har varit ganska kraftiga och molande mensvärkskänsla har kommit i stort sett varje dag. I lördags mådde jag så illa och hade så mycket mensvärkskänsla så att Micke frågade om han skulle ringa förlossningen och se om vi fick komma in. Lyckligtvis började smärtan och illamåendet gå över då, så vi besparade oss en tur in till BB. Bara ett falskt alarm. 
Jag känner dagligen ett tryck nedåt och får en ilande känsla när bebbes huvud trycker emot bäckenbottensmuskulaturen.  Läste i min gravidapp att kroppen förbereder sig inför förlossningen genom att livmodertappen nu börjar förkortas och riktas framåt, tror att det kan vara därför jag har så mycket mensvärkskänsla. 
 
Var hos barnmorskan i tisdags på rutinkontroll. Allt såg bra ut, vilket var jätteskönt att höra. 
SF-mått: 36 cm 
Blodtryck: 120/75 mmgHg
Vikt: 81,7 kg
Hb:106 g/L (fortfarande lite lågt, men har ej sjunkit mer, så det är okej)
Blodsocker: ua 
Urinprov: ua
Bebbes hjärtljud: ua
Bebbes huvud är i princip helt fixerat. Barnmorskan kunde rucka liiite, men ville kalla det nästan helt fixerat. Mer fixerat än ruckbart. 
 
Kroppen har för övrigt kännts helt okej denna vecka. Nog för att det nu verkligen märks att det är trångt i magen för bebbe. Sparkarna kommer långt upp mot revbenen och trycker samtidigt ned mot bäckenbotten. Bebbe övar filitigt med mycket gymnastik och nu kan jag se en arm eller ben tryckas mot magen så att magen ser helt deformerad ut. Känns som att det kommer att bli en livlig liten krabat. 
 
 
Träningen har funkat bra denna vecka. Har fått in 3 gympass och gått promenader. Kroppen svarar bra på träningen och jag mår väldigt bra när jag är på gymmet. Orken har inte varit tipptopp och jag märker verkligen hur jag måste sakta ned på tempot. Men 3 pass in på kontot, 2 benpass (lika upplägg) och 1 för överkroppen. 
Kör uppvärmning med stakning i stakmaskinen 10 min inför samtliga pass. 
 
Benpass nr 1
Dropset, kör varv om 20-16-12-8-4 reps
Goblet squats 16 kg 
Stiff deadlift 24 kg 
Offset squat höger 8 kg 
Offset squat vänster 8 kg 
KB swing 20 kg 
 
Avslutade passet med gummiband - fokus på skuldrans rörelse, Jobbade med litet grönt gummiband kring armbågarna och jobbade en arm i taget flexion och abduktion. Grymt bra träning för stabilitet. 
 
Överkroppspass 10x3 samtliga övningar
Militärpress med stång, 15 kg
Enarms rodddrag med KB, 12 kg 
I kablemaskinen  (kommer inte ihåg vikter jag körde på dessa övningar)
Enarms latsdrag 
Raka ryggdrag med stång 
Raka axellyft åt sidan 
Utåtrotation axelled (rotatorcuff) 
Tricepskickar - raka med stång, band över huvudet samt enarms 
Bicepscurls - med armen i 90 grader abduktion samt enarms 
Bröstpress stående
 
Avslutade passet med lite rumpfokus med gummiband, samt lite skulderfokus med gummiband. 
 
Benpass nr 2
Samma som första benpasset
Dropset, kör varv om 20-16-12-8-4 reps
Goblet squats 16 kg 
Stiff deadlift 24 kg 
Offset squat höger 8 kg 
Offset squat vänster 8 kg 
KB swing 20 kg 
Avslutade med stakning 10 min i högre tempo i stakmaskinen för att uppnå ytterligare puls. 
 
 
Samtliga pass försöker jag köra med lite tempo mellan övningarna. Detta för att få lite flås, samt att då jag inte kan köra med så tunga vikter, får jag öka frekvensen med bibehållen teknik istället. Jag fokuserar väldigt mycket på tekniken och håller koll på bäcken- och bålmuskulatur för att de ej ska bli för påfrestade. 
Men å vad jag älskar att träna. Det är nog bland det bästa jag vet! 
 
 
 
 
 
Passade även på att göra om lite i gardrobsrummet denna vecka. Tänk vad bra det kan bli med lite ny färg och krokar.  På den otroligt dåliga föräldrakursen vi va på så sa dom att man inte ska starta några projekt såhär sent i graviditeten. Men jag kännde att lite målning kan jag väl inte må så dåligt av? Jag är nöjd i alla fall. 
 
 
 
I torsdags var jag och Micke och skrev på faderskapspapper. Så nu är det officielt dokumenterat att Micke är pappa till vår lilla bebbe. Så intressant att man måste boka tid hos kommunen och skriva på papper för att intyga faderskap om man inte är gifta. Vi fick intyga att vi hade legat med varandra mellan ett gäng med datum (då bebbe troligen blev till). Sen så fick vi skriva på en massa papper. Och när Micke skulle intyga dyrt och heligt att han är pappa till bebbe så behövde två "vittnen" komma in i rummet och observera när han signerade papprena och sedan skulle "vittnena" signera att det observerat att Micke intygat sig vara far till mitt barn. Lite sjukt ändå. Så fick vi intyga att vi vill ha delad vårdnad om barnet. En massa underskrifter, 11 minuter senare så var vi klara. 
 
Jag hade en fantastiskt bra lördagsväll med Micke, Ellinor och Per-Erik. Vi såg på mello och spelade sällskapsspel. E och P-E är verkligen personer som jag blir så lycklig av. 
 
Har även pratat en massa i telefon med Paulina, mycket välbehövligt. 
 
Veckans kalaskula fångad på bild. Nu kan jag väl ändå inte bli större?? 
 
 
 
 
Puss
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0