Vecka 30

Vecka 30 passerad. 10 veckor kvar nu. Tiden tickar snabbt. 
Började jobba denna vecka igen. Kan ju defenitivt säga att det var jobbigt att komma igång med morgonruntinen efter 9 dagars ledighet. Sen så har jag märkt att jag har väldigt lite energi kvar till att göra något efter jobbet, jag vill mest sitta still och vila fötter och rygg. 
Än så länge har jag dock inga större gravidkrämpor. Jag kan få ont i fogarna ibland om jag inte tänker mig för coh lyfter fel på jobbet och lätt kramp i magen då jag går och står länge. Men peppar, peppar så har inga andra krämpor. 
Jag var på rutinbesök hos barnorskan i tisdags. Vaknade i tisdags morse med smärta på vänser sida, från nedre delen av bröstbenet, ned längs med revensbågen. Smärtan gav med sig precis där magen övergår i rygg. Smärtan satt i från att jag gick upp tills eftermiddag. Jag ringde givetvis barnorskan eftersom jag blev så nojig och undrade vad det kunde vara. Min barnmorska trodde dock inte att det var något, men jag fick ändå komma in på ett rutinbesök. Smärtan visade sig bero på att lilla bebben ligger och trycker upp mot mina revben, främst på vänster sida. Det börjar helt enkelt att bli trångt för den lilla magen. Stackarn ska få plats ca 10 veckor till, hur nu det ska gå. För övrigt så var allt bra med mig och bebbe. 
Rutinkontroll vecka 29 + 2
- Vikt:80,4 kg (+10kg från startvikt)
- SF-mått: 29 cm
- Blodtryck: 130/80 mmgHg
- Urinprov: Ok 
- Blodsocker: Ok
- Hb-värde:115 g/L
Jag följer tydligen min gravidkurva bra, ingenting avvikade. Det känns bra.
Bebbes hjärta slår stadigt och tydlig. Och lillfiluren sparkar hej vilt inne i magen. Hela magen hoppar, så nu syns sparkarna även när jag har kläder på mig.
 
Denna vecka har jag inte kunnat och orkat träna lika akrivt, men väl promenad från jobbet 1 dag, hemmagym á 50 min styrka, längdskidåkning 5 km samt gymmet 1 dag. Inget revelutionerande men 2 styrkepass samt 1 konditionspass anser jag som godkännt. 
 
Jag har fått graviditetspenning beviljat, samtliga papper är klara, så nu är de bestämt att från och med den 6 februari är jag hemma, så jag jobba bara i 3 veckor + 1 dag till. Jag känner att jag längar mer och mer för varje dag. 
På ett sätt ska det bli skönt att vara hemma, boa in mig och fixa inför att vi blir 3 i familjen. Men och andra sidan är jag rädd fö att jag ska bli uttråkad och rastlös. Jag skulle nog kunna sitta i timmar och värdera för och nackdelar med att gå hem så tidigt/eller inte göra det. Men det är som det är, det finns för och nackdelar med allt. Just i detta fallet har jag valt att gå på min magkännsla, det känns som att det kan vara rätt val, för både mig och bebbe att vara hemma sista 8 veckorna.  Det visar sig väl hur det går. Jag kommer säkert på saker att göra för att slå bort dagrna. Om tiden rusar lika fort som den göra nu, så kommer jag vekligen inte ha några som helst problem med att vara hemma. 
 
Här kommer veckans bilder på mig och kalaskulan: 
 
 
 
 
 
 
 
Puss på er!
 
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0