8 April - en liten hyllning till menskoppen

Med tanke på att mina mensperioder brukar ske på följande vis: flodvåg forsande ur mig dagarna i enda och mensvärk så ond som om djävulen själv höll hus i min kropp, är det på tiden att jag skaffar mig en menskopp.
Jag värnar verkligen om att mitt underkiv ska må så bra som den förtjänar. Min snippa är (typ) det viktigaste jag har och den ska hänga med mig hela mitt liv, och det minsta jag kan ge den är ett underverk i form av en menskopp.

Idag är det tisdag, idag är det lingonvecka. Jag äter P-piller så jag har bara min fantastiska vecka varannan månad, så jag bör väl skratta mig lycklig, och inta klaga, men jag får alltid mensvärk som håler på att döda mig (det var därför jag började äta P-piller från allra frörsta början, nu är det dock av andra anledningar också), och jag HATAR mensverk. Jag ogillar äckliga tamponger som förstör underlivet, så nu har jag äntligen funnnit ett menskydd som är miljövänligt, snällt mot kroppen och som har hjälpt till att minska ned på min mensverk - menskoppen! Vissa tycker att det är äckligt, men jag är lyrisk! Bästa grejen ever. Superenkel, en kopp. Inga mer äckliga tamponger, behöver aldrig mer gå omkring med tamponger i bh:n. Nej, enkel och fin - en menskopp. 
 
 
Jag fyndade min menskopp på menskoppen.se, och det är bland det bästa köpet jag gjort. Lite intressant fakta om mens;
Man blöder i snitt 0,5dl blod/menstruation. En kvinna har oftast mens ca 12ggr/år. Om man räknar med att man får mens när man är 12år och får menopausen vid 50 så innebär det 38år med menstruationer. Sen kan man oftast räkna bort några år för graviditeter och några år i början och slutet där menstruationerna kan vara oregelbundna då får vi ca 35år vilket i sin tur innebär 21liter mensblod.
 
På menskoppen.se kan man även fynda fina små förvaringspåsar och läsa massor av anledningar till att köpa en menskopp. Du kan även få tips och råd, få ännu fler anledingar till att fånga upp ditt blod i en menskopp istället för att använda svampframkallande bindor eller allt-blir-torrt-som-en-öken-tamponger. Ja det vart en liten hyllning till menskoppen. 
 
 
 
Kramar // Emma 
 

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0