Livet på en kylskåpsdörr

Livet på en kylskåpsdörr 

Livet på en kylskåpsdörr är en gripande roman som från början är skriven på engelska, men sedan översatt till svenska. Hela boken är väldigt annorlunda uppbyggd, den är nämligen en hög med post it – lappar. En annorlunda och gripande roman om en ensamstående mor och hennes tonårsdotter – helt enkelt. Och det är dess utom Alice Kupiers första roman!

Claire är femton år och uppslukad av tonårsvärldens alla bestyr: killar, skola, kompisar. Hennes mamma är ensamstående med heltidsjobb och alla hushållssysslor. De bor under samma tak men hinner sällan ses, oftast blir det istället korta medelanden på kylskåpsdörren.

Men en dag drabbar verkligheten dem med full kraft. Claires mamma upptäcker en knöl i ena bröstet, Hon försöker att inte dra in Claire i sjukdomen och Clare försöker fortsätta leva sitt tonårsliv samtidigt som hennes oro lyser igenom. Det är oerhört sorgligt och starkt och dessa små lappar förmedlar så enormt mycket känsla. Hela boken genomsyras av budskapet att man måste prioritera det som är viktigt i livet för en dag. Så Claire och hennes mamma tvingas omvärdera hur de lever och inse att relationen mellan dem är oersättlig.

Livet på en kylskåpsdörr är en annorlunda roman om en ensamstående mor och hennes tonårsdotter. Den gripande historien berättas i helhet genom de medelanden som Claire och hennes mamma skriver till varandra på kylskåpsdörren. Du läser den snabbt men glömmer den aldrig!

 

”Jag behöver inget sommarlov.

Jag vill bara att du ska bli

frisk.

Puss och kram

Claire”

Life on the refrigerator door

Jag tycker att det är
en av dom allra bästa böcker jag har läst! Jag sögs fast vid den, jag vill inte lägga ifrån mig den! Och den är så lättläst. Väldigt lättskriven, men ändå så stark. Innan jag läste den här boken så kunde jag inte förstå att man kan förmedla så mycket med så få ord.

Jag har läst den om och om igen, och jag tycker fortfarande att den är så sjukt bara.

Så läs: Livet på en kylskåpsdörr

Skriven av: Alice Kuipers

Antal sidor: 242

Originaltitel: Life on the Refrigerator Door

Översättare: Louise Thulin

 Livet på en kylskåpsdörr

Innehåll

Januari
När jag ser på dig

 Mars
Jag ser den kvinna jag vill bli

 Juni
Stark och modig

September
Vacker och fri

 P.S.
Jag älskar dig

LIFE ON THE REFRIGERATOR DOOR

 

 


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0